Projekt PRIM si klade za cíl podpořit informatické myšlení skrze změnu orientace školního předmětu informatika z uživatelského ovládání výpočetních technologií směrem k základům informatiky jako oboru. Na projektu se podílejí všechny pedagogické fakulty v ČR a NÚV.
Publikováno: 25. 8. 2019
Autor: Josef Dašek, Internetový institut
Projekt „Podpora Rozvíjení Informatického Myšlení“ (zkráceně PRIM) si klade za cíl podpořit informatické myšlení skrze změnu orientace školního předmětu informatika z uživatelského ovládání výpočetních technologií směrem k základům informatiky jako oboru. Jinými slovy jde o prohloubení znalostí informačních technologií, které studentům pomohou lépe pochopit jejich fungování, principy, i vliv.
Na projektu se podílejí všechny pedagogické fakulty v České republice a Národní ústav pro vzdělávání. Garantem projektu je Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Projekt je zaměřen na předmět informatika a na všechny stupně škol od mateřských až po střední.
Pod značkou iMyšlení projekt reaguje na vzrůstající potřebu jak IT odborníků, tak všeobecného vzdělání populace z oblasti informatiky, i na podobné aktivity v řadě vyspělých zemí, kde se informatické myšlení (computational thinking) dostává do popředí pozornosti škol a tvůrců národního kurikula.
Informatické myšlení je způsob myšlení, který se zaměřuje na popis problému, jeho analýzu a hledání efektivních řešení. Nabízí nám sadu nástrojů a postupů. Když se s nimi seznámíme a naučíme se je používat, budeme je moci uplatňovat opakovaně a v různých situacích. Ve výuce informatického myšlení je kladen důraz na praxi – a to nejen při studiu, ale i při následné aplikaci, takže se žáci učí např. základy programování. Dále jsou žáci nabádáni k hledání vlastních řešení problémů, vytrvalosti a vzhledem ke komplexitě dnešních problému i ke spolupráci.
Vedle zmíněné reakce na potřeby pracovního trhu i stále rostoucí potřebu všeobecného vzdělání populace z oblasti informatiky má projekt za cíl připravit: